Informacja dotycząca możliwości składania w roku 2024 wniosków o dofinansowanie kosztów nauki na poziomie wyższym
Informujemy, że od dnia 1 marca 2024 r. prowadzony jest nabór wniosków w ramach Modułu II programu „Aktywny Samorząd” – edycja 2024, finansowanego ze środków PFRON
Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowany do osób ze znacznym, umiarkowanym jak również lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:
- w szkole policealnej,
- w kolegium,
- w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie, szkoły doktorskie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym (dziennym) lub niestacjonarnym (wieczorowym, zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu), a także osób, które przewód doktorski otworzyły poza studiami doktoranckimi.
Terminy przyjmowania wniosków w 2024r.:
– do dnia 31 marca 2024 r. – dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024
oraz
– do dnia 10 października 2024 r. – dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025
Kwota dofinansowania ze środków PFRON kosztów nauki (na semestr/półrocze) wynosi w przypadku:
1) opłaty za naukę (czesne) – wysokość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) – niezależnie od daty poniesienia kosztów; dofinansowanie powyżej kwoty 4.400 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
2) dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
– do 1.100 zł – dla Wnioskodawców pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium,
– do 1.650 zł – dla pozostałych Wnioskodawców,
3) dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego do 4.400 zł,
Jednocześnie informujemy, iż dodatek na pokrycie kosztów kształcenia może być zwiększony, nie więcej niż o:
1) 770 zł – w przypadkach, które określił Realizator programu tj. w przypadku wnioskodawcy, który korzysta z pomocy asystenta osoby niepełnosprawnej z powodu trudności w poruszaniu się lub dysfunkcji narządu wzroku i ponosi z tego tytułu dodatkowe koszty,
2) 550 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,
3) 330 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca posiada aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny,
4) 330 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca pobiera naukę jednocześnie na dwóch (lub więcej) kierunkach studiów/nauki (przyznanie tej kwoty oznacza dofinansowanie kosztów nauki także na drugim kierunku),
5) 220 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca studiuje w przyspieszonym trybie,
6) 330 zł – w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osobą poszkodowaną w 2022 lub 2023 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych,
7) 330 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca korzysta z usług tłumacza języka migowego,
8) 880 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca posiada podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złoży wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w dedykowanym systemie przygotowanym przez PFRON (SOW), przy czym możliwość ta dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy skorzystają z tego zwiększenia po raz pierwszy (wsparcie jest jednorazowe)
9) 550 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca w poprzednim semestrze pobierał lub aktualnie pobiera naukę w formie zdalnej, w tym w systemie hybrydowym.
Wnioski należy składać w formie elektronicznej za pośrednictwem dedykowanej do tego platformy internetowej SOW (System Obsługi Wsparcia) https://sow.pfron.org.pl/
Wniosek oraz załączniki dostępne są do pobrania w SOW.
UWAGA:
Wszystkie wymagane załączniki do wniosku, tj. skany/zdjęcia, winny być czytelne i załączone przez wnioskodawcę w SOW w trakcie składania wniosku.
W celu złożenia dokumentów w Systemie należy posiadać PROFIL ZAUFANY lub podpis elektroniczny.
Aby uzyskać instrukcję utworzenia PROFILU ZAUFANEGO należy odwiedzić stronę
Portal Profilu Zaufanego; Portal OBYWATEL.GOV.PL; Ministerstwa Cyfryzacji
lub zapoznać się z ofertą banku, w którym posiadają Państwo rachunek.
Film informacyjny – jak założyć profil zaufany
WAŻNE: W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość składania wniosków również w formie papierowej – pocztą lub osobiście w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Gorlicach,
Poniżej do pobrania obowiązujący druk wniosku oraz załączników:
Wniosek o dofinansowanie „Aktywny samorząd” Moduł II 2024
Załączniki wymagane do wniosku:
Załącznik nr 1 – Oświadczenie,
Załącznik nr 2 -Zaświadczenie uczelnia szkoła semestr zimowy rok akademicki 2024/2025
Załącznik nr 4 – Orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
Załącznik nr 5 – Aktualna (ważna) Karta Dużej Rodziny – w przypadku, gdy osoba ubiegająca się o dofinansowanie posiada taką Kartę,
Załącznik nr 6 – Dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy podopiecznego,
Załącznik nr 7 – Oświadczenie o korzystaniu z pomocy asystenta osoby niepełnosprawnej z powodu trudności w poruszaniu się lub dysfunkcji narządu wzroku i ponoszeniu z tego tytułu dodatkowych kosztów – w przypadku, gdy osoba ubiegająca się o dofinansowanie spełnia kryteria do uzyskania przedmiotowego zwiększenia dodatku,
Załącznik nr 9 – Informacja o korzystaniu z dofinansowania do kosztów nauki ze środków PFRON (załącznik wymagany jedynie w przypadku składania wniosku w formie papierowej)
Załączniki fakultatywne:
Dowody poniesionych wydatków na pokrycie kosztów czesnego w semestrze, którego dotyczy wniosek – faktury VAT (lub inne dowody księgowe, gdy wystawienie faktur VAT nie jest możliwe, w tym potwierdzenie poniesienia kosztów w formie zaświadczenia wydanego przez uczelnię/szkołę).
WAŻNE:
- Dokumenty rozliczeniowe (w szczególności Faktury VAT) muszą zawierać dane umożliwiające realizatorowi pozytywną weryfikację formalną i merytoryczną tych dokumentów, tj. nazwę szkoły/uczelni, imię i nazwisko oraz adres Wnioskodawcy, określenie przedmiotu opłaty za pobieranie nauki (czesne) wraz ze wskazaniem kierunku i semestru, którego dana opłata dotyczy.
- Dofinansowaniu podlegają wyłącznie te koszty (te części kosztów), które dotyczą semestru/półrocza objętego dofinansowaniem i które nie zostały sfinansowane z innych źródeł.
- Dofinansowanie na pokrycie kosztów czesnego przekazywane jest po zawarciu umowy:
- na wskazany we wniosku rachunek bankowy Wnioskodawcy – w przypadku faktur opłaconych,
- na rachunek bankowy uczelni/szkoły – w przypadku, gdy koszty czesnego nie zostały opłacone.
- Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia przekazywany jest na rachunek bankowy Wnioskodawcy po przedłożeniu informacji o zaliczeniu semestru lub po złożeniu informacji ze szkoły/uczelni, że Beneficjent uczęszczał na zajęcia objęte planem/programem studiów/nauki.
Prosimy o zapoznanie się z informacją dotyczącą przetwarzania danych osobowych:
KLAUZULA informacyjna – Aktywny Samorząd
Prośba o przywrócenie terminu w ramach programu Aktywny Samorząd – druk do pobrania
Uwaga:
W przypadku składania wniosku tradycyjnie do wniosku należy załączyć kserokopie dokumentów, z wyjątkiem oświadczeń/zaświadczeń i dokumentów rozliczeniowych, które należy załączyć w oryginale.
W przypadku, kiedy Wnioskodawca występuje przez pełnomocnika w celu złożenia wniosku prosimy o zapoznanie się z Informacją dla Wnioskodawców aplikujących za pośrednictwem ustanowionego Pełnomocnika.